Sunday, January 28, 2007

Lær at programmere

Kom godt igang



Når man skal programmere en computer skal man 'tale' i et sprog som computeren forstår: et programmeringssprog. Der findes masser af forskellige sprog og mange af dem er rigtig gode. I denne bog har jeg valgt at bruge mit farvorit programmerings sprog: ruby - der betyder rubin.

Bortset fra at ribu er mit farvoritprogrammeringssprog er det også det nemmeste programmerings sprog som jeg kender - og jeg kender en masse. Faktisk er det den virkelige grund til at jeg skriver denne bog: jeg besluttede ikke at skrive en bog om programmering for så at vælge ruby, fordi det er mit farvoritsprog; i stedet syntes jeg at ruby var så let at jeg syntes at der burde være en god begynderbog til det. Ruby er rigtig simpelt og der var dét der fik mig til at skrive denne bog, ikke at det er mit farvorigsprog. (Hvis jeg skulle have skrevet denne bog med et andet programmeringssprog, som f.eks C++ eller Java, ville det have krævet hundredevis af sider.) Men tro nu ikke at ruby er et begyndersprog bare fordi det er let. Det er et fuldgyldigt professionelt sprog som så mange andre.
Når man skriver i et almindeligt sprog, skriver man tekst. Når man skriver noget i et computer sprog kalder man det skrevne kode. Jeg har skrevet masser af eksempler på ruby kode hele vejen gennem bogen, de fleste af dem er færdige programmer du kan køre på din egen computer. For at lave koden nemmere at læse har jeg givet teksten forskellige farver. (For eksempel er tal altid grønne). Alt hvad det er meningen at du selv skal skrive, finder du med orange, og alt hvad programmet printer ud, bliver skrevet med blåt.

Hvis du møder noget du ikke forstår, eller hvis du har spørgsmål til teksten som ikke er blevet besvaret, skriv det ned og læs videre! Det er muligt at det vil blive besvaret i et senere kapitel. Hvis det ikke er blevet besvaret når du har læst bogen færdig. vil jeg fortælle dig hvor du kan stille spørgsmål. Der er masser af folk der gerne vil hjælpe: du skal bare vide hvor de er.

Men først skal vi have downloadet og installeret ruby på din computer.

Windows installation.



At instllere ruby på en windows computer er så let som at klø sig selv i nakken. Først skal du downloade installationsfilen. Der kan være nogle forskellige at vælge imellem: Denne bog bygger på version 1.8.4 så vær sikker på at du har en der er lige så ny som den. (Du skal bare finde den nyeste og tage den.) Når du har downloadet filen, dobbeltklik på installationsprogrammet. Den vil spørge hvor du vil installere ruby og medmindre du har en god grund til det, skal du bare installere det der hvor det bliver foreslået.

For at programmere skal du både skrive programmerne og køre programmerne. For at gøre dette skal du både have en tekst editor, og en kommandolinie.

Ruby installationsprogrammet kommer med en dejlig editor kaldt SciTE (Scintilla Text Editor). Du kan køre SciTE ved at vælge den fra startmenuen. Hvis du gerne vil have at din tekst skal have farver som i denne bog, skal du downloade disse filer og lægge dem i SciTE folderen (c:/ruby/scite hvis du valgte at installere der hvor det blev foreslået)

Globalt

ruby egenskaber

Det vil også være en god ide at lave en folder et eller andet sted til at have alle programmer i. Sørg for at når du gemmer et program, at du gemmer det i denne folder.

For at få en kommandolinie frem, vælg 'kommando prompt' fra tilbehør i din startmenu. Du skal så flytte dig til den folder hvor du gemmer dine programmer. Ved at skrive 'cd ..' vil du komme en folder op. Og ved at skrive 'cd foldernavn' kommer du ind i folderen 'foldernavn'. For at se alle foldere i den folder du lige nu står i skal du skrive: 'dir /ad'.

Og det var så det! Nu er du klar til at lære at programmere.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home